🎄 Julkalender 2019 🎄

#1

Öppna lucka

#1 - Är din hemsida bra nog för dig sjĂ€lv?

Ta ett steg tillbaka och var Ă€rlig: hade du anlitat dig sjĂ€lv baserat pĂ„ hur din hemsida ser ut idag? Kunderna gĂ„r igenom samma process nĂ€r de stĂ„r inför ett beslutstagande, sĂ„ ha det i Ă„tanke. Är du inte nöjd med din hemsida?

#2

Öppna lucka

#2 - Content marketing

Content marketing, eller innehÄllsmarknadsföring, syftar pÄ att skapa innehÄll som lockar och hjÀlper din mÄlgrupp att hitta relevant information, utan att göra reklam för dina tjÀnster eller ditt varumÀrke.
FörvÀntat resultat av en lyckad content marketing strategi Àr bland annat fler leads, fler lojala kunder samt en kostnadseffektiv marknadsföring.

Ett konkret exempel Àr HubSpot (ett gratis CRM och marknadsföringsverktyg), som endast jobbade med Content Marketing dÀr de erbjöd guider och gratis seminarier. Detta resulterade i att deras konverteringsgrad ökade markant, i och med att deras content marketing strategi genererade fler klick och besökare.

#3

Öppna lucka

#3 - Hur snabb Àr din hemsida?

En snabb hemsida ökar chansen för en lyckad konvertering. Walmart sÄlde 2% mer för varje sekund de sÀnkte sin laddningstid med.
79% av besökare som Àr missnöjda med laddningstiderna Àr mindre benÀgna att göra ett köp frÄn samma hemsida igen.

Google rekommenderar att en sida laddar in pÄ mindre Àn 1,5 sekunder.

#4

Öppna lucka

#4 - Visa vÀgen

Ha en smart 404-sida som lÀnkar vidare! Endast 23% av besökare som kommer till en 404-sida gör ett andra försök att hitta det dem letar efter, sÄ genom att dirigera besökaren mot en destination du tror Àr relevant Àr bÀttre Àn att de nÄr en ÄtervÀndsgrÀnd.

#5

Öppna lucka

#5 - Integritetspolicy

Din integritetspolicy kan ha en stor pÄverkan pÄ dina e-postkonverteringar. I ett experiment frÄn Beemdigital.com sÄ visade det sig att genom att Àndra formuleringen eller lÀgga till en garanti i integritetspolicyn sÄ ökade konverteringsgraden med hela 19%.
Ett konkret exempel pÄ detta kan vara att skriva nÄgot sÄ enkelt som 'Vi garanterar att din information hanteras sÀkert och att den inte kommer att delas med tredje part'

#6

Öppna lucka

#6 - Mobilanpassad & anvÀndarvÀnlig hemsida

I snitt Àr det 500% dyrare att hitta en ny kund Àn att behÄlla en befintlig kund, sÄ första intrycket Àr viktigt!
Visste du till exempel att under det senaste Ă„ret har 50.01% av all internettrafik skett via en mobiltelefon, 46.33% via en dator och endast 3.66% via en surfplatta?
PÄ grund av detta Àr det nödvÀndigt att din hemsida Àr tillgÀnglig för alla, oavsett frÄn vilken enhet de surfar pÄ.

#7

Öppna lucka

#7 - Inga dead ends

Om nÄgonting inte finns eller innehÄllet pÄ sidan tar slut - skicka besökaren till annat relevant innehÄll.

Exempelvis: har du en webbshop och en anvÀndare har sökt pÄ en produkt du inte har? Visa top 4 bÀstsÀljande produkter för att undvika dead end.
Andra exempel kan vara att visa relevanta blogginlÀgg, eller tjÀnster.

#8

Öppna lucka

#8 - Call to actions

En sÄ kallad call-to-action, eller CTA som det ofta förkortas, innebÀr kort och gott att man uppmanar sina anvÀndare att agera. Det kan exempelvis vara att prenumerera, testa gratis i 30 dagar, fÄ en gratis demo, handla nu och fÄ 15% rabatt, dela med dina vÀnneretc.

För en lyckad effekt av en call-to-action - placera dem pÄ de webbsidor med mest trafik, för att undvika missade möjligheter till konvertering.

#9

Öppna lucka

#9 - Digital marknadsföring

Se till att bilden pÄ din annons visar relevant information om erbjudandet du marknadsför. Ha en tydlig titel, en bra beskrivande text och visa om det finns ett pris sÄ att det Àr enkelt att fÄ en tydlig överblick. Ju enklare och tydligare det Àr att förstÄ desto större chans Àr det att anvÀndaren klickar sig in.

#10

Öppna lucka

#10 - A/B testa landningssidor

Visste du att President Obama lyckades fÄ 60 miljoner USD till sin kampanj inför presidentvalet 2008 genom att A/B-testa sina landningssidor?

A/B testning, eller split testing, Àr ett otroligt effektfullt konverteringsverktyg, som kort och gott innebÀr att du testar tvÄ olika versioner av samma hemsida som sedan analyseras och jÀmförs.
Vilken av de tvÄ varianterna hade bÀst utfall?

I praktiken Àr strategin bakom ett A/B-test ofta relativt enkel, och ett korrekt utfört test kan ge svar pÄ frÄgor som exempelvis:

  • Ökar jag antalet konverteringar om jag tar bort fĂ€lt i formulĂ€r som efterfrĂ„gar namn?
  • Vilken knappfĂ€rg genererar flest klick?
  • Vilken Call to Action ger flest konverteringar?

#11

Öppna lucka

#11 - Lighthouse - För en bÀttre hemsida

En viktig regel för en stabil hemsida Àr att hÄlla den fri frÄn felmeddelanden och helst varningar. Vi pÄ Cortinate jobbar mycket med Lighthouse som finns som en extension i webblÀsaren Chrome. HÀr fÄr du reda pÄ allt mellan Hastighet, tillgÀnglighet, till SEO.

1. Tryck pÄ F12 pÄ ditt tangentbord 2. Klicka pÄ "Audits" 3. Kryssa i de fÀlt som passar - I vÄrt fall kryssar vi i alla val. 4. Tryck pÄ "Run audits" - lÀngst ner pÄ sidan. 5. Efter att den tuggat igenom hemsidan fÄr du ett resultat som visar hur din hemsida mÄr - Klockrent!

#12

Öppna lucka

#12 - Vad gör ni för era kunder?

MÄnga företag fokuserar pÄ att lyfta fram egenskaper hos deras produkter eller tjÀnster. Ett effektivare sÀtt att sÀlja nÄgot Àr att berÀtta vad produkten/tjÀnsten kan göra för slutkunden.

DONT:
"VÄr produkt besitter unika egenskaper för sökmotoroptimering"

DO
"Med vÄr produkt hamnar ni högre upp pÄ Google."

#13

Öppna lucka

#13 - Less is more

Har du ett formulÀr pÄ din hemsida? Om ja - har du reflekterat över vilka uppgifter du samlar in frÄn anvÀndaren, och tagit stÀllning till varför du samlar in dessa?

En bra början Àr att stÀlla frÄgan 'vad Àr det absolut minsta antalet fÀlt vi behöver?'. Med fÀrre fÀlt ökas chansen för att en anvÀndare genomför formulÀret.

Exempel:

  • Behövs fler fĂ€lt Ă€n email (och eventuellt lösenord) i ett registreringsformulĂ€r?


Tips! Se till att A/B-testa dina formulÀr
(lÀs mer om A/B-tester i lucka 10).

#14

Öppna lucka

#14 - Above the fold

Ha den viktigaste informationen eller budskapet "above the fold" pÄ hemsidan. Konceptet "above the fold" innebÀr kort och koncist att det viktigaste ska visas sÄ pass högt upp pÄ din hemsida som möjligt, för att undvika att dina besökare ska behöva scrolla ner för att hitta informationen de behöver.

#15

Öppna lucka

#15 - AnvÀnd testimonials

Dina kunder pÄverkas ofta av vad andra tycker sÄ lyft fakta som stÀrker kunderna i köpbeslutet. Till exempel: "9/10 kunder skulle rekommendera mig till en vÀn" eller "87 procent av kunderna tycker att mina produkter förenklar deras vardag".

#16

Öppna lucka

#16 - Retargeting

97% av din trafik kommer oftast inte konvertera vid första besöket dÄ de gör research och letar efter det dem Àr ute efter till bÀsta möjliga pris. Att retargeta besökarna pÄ sociala medier gör att besökaren ser och tÀnker pÄ dig undermedvetet, sÄ nÀr de vÀl Àr redo att göra ett köp, anlita tjÀnst, etc. sÄ Àr de mer benÀgna att rikta sig till dig.

#17

Öppna lucka

#17 - More is more

Enligt Googles nuvarande algoritmer blir lÀngre innehÄll allt mer premierat och hamnar högre upp bÄde i Googles sökmotor och pÄ Youtube. Detta betyder i korta drag att ni med fördel kan skriva lÀngre texter (2000 ord+) och skapa lÀngre videos (10 minuter+) för att maximera tiden en anvÀndare spenderar pÄ ert innehÄll. Anledningen till att Google t ex gillar lÄnga videos pÄ Youtube dÄ tittaren dÄ hinner se fler annonser, vilket genererar mer pengar till Google.

#18

Öppna lucka

#18 - 2,5 sekunders regeln

NÀr en besökare kommer till din hemsida stÀller de sig frÄgan "Har jag kommit rÀtt? Har sidan det jag letar efter?". Studier visar att besökare ger en hemsida ungefÀr 2,5 sekund att hitta det dem letar efter innan de klickar pÄ tillbakaknappen.

#19

Öppna lucka

#19 - Fokusera pÄ en plattform i taget

Det Àr inte lÀngre en nyhet att en digital nÀrvaro pÄ sociala medier Àr nödvÀndigt för alla företag som vill fortsÀtta synas och vara relevanta för sina kunder. Det Àr ett kostnadseffektivt och enkelt sÀtt att inkludera och engagera bÄde befintliga och potentiella kunder - om det görs pÄ rÀtt sÀtt.

Det som avgör om din sociala medier-strategi Àr lyckad eller inte beror bland annat pÄ din bransch, men ett generellt misstag mÄnga företagare gör Àr att de vill finnas pÄ alla plattformar. Det som ofta missas i detta fall Àr hur tidskrÀvande det Àr att administrera och analysera resultaten frÄn varje plattform, och dÄ blir resultatet istÀllet halvdant.

Ett alternativ Àr att ta reda pÄ vilken plattform din mÄlgrupp befinner sig mest pÄ och sedan koncentrera dig pÄ den trafikkÀllan för att optimera ditt resultat.

#20

Öppna lucka

#20 - Den ultimata rubriken

Rubriker har alltid varit en viktig rankningsfaktor nÀr det kommer till SEO.
För att ta fram den ultimata rubriken sÄ bör du göra följande:

  • Ha text mellan 20 - 70 tecken
  • Rubriken ska spegla sidans innehĂ„ll
  • Rubriken ska fĂ„nga anvĂ€ndarens intresse


Tips: skriv 25 rubriker och vÀlj ut den bÀsta.

#21

Öppna lucka

#21 - Skapa en kÀnsla av trygghet

Höga konverteringsgrader = Hög pÄlitlighetsfaktor. Visa sigill, mÀrken, intyg och recensioner om hur lÀnge ni varit i branschen, vad kunderna tycker och andra bedrifter ni uppnÄtt. Om besökaren kÀnner ett förtroende kommer de vara mer benÀgna att nÄ det mÄl ni Àr ute efter.

#22

Öppna lucka

#22 - Undvik "Pogo sticking"

Att vara i toppen pÄ googles sökresultat Àr mÄlet för de flesta verksamheter för att kunna konvertera Ànnu mer. Det mÄnga inte vet Àr att om man Àr ett av toppresultaten men att anvÀndarna inte hittar det dem letar efter, sÄ kan det fÄ motsatt effekt genom att fÄ sÀmre ranking. I lucka 14 gick vi igenom "Above the fold" - den principen gÀller Àven för att undvika "pogo sticking". Genom att placera interna lÀnkar i den övre delen av din hemsida, som Àr enkla för anvÀndaren att hitta, sÄ kan ni undvika att de klickar pÄ tillbaka-knappen. SÄledes blir ni inte bestraffade i er google rankning om anvÀndaren klickar sig lÀngre in pÄ din webbplats och förhoppningsvis hittar det dem letar efter.

#23

Öppna lucka

#23 - Egentagna bilder

Ta hellre egna bilder till din hemsida istÀllet för att köpa dem pÄ nÀtet. Det syns ofta vilka bilder som Àr köpta. Egentagna bilder ger ett mer trovÀrdigt intryck.

#24

Öppna lucka

#24 - Ha en tydlig menystruktur

Om besökaren inte kan hitta det dem letar efter kommer de att lÀmna din hemsida. Ha en tydlig, genomtÀnkt konverteringskanal för att undvika detta.